Skip to main content

कर फछ्रयौट आयोगको आवश्यकता

पछिल्लो समय कर फछ्र्यौट आयोगको विषयमा ठूलै चर्चा परिचर्चा भइरहेको छ । कतिपयले आयोगको विषयमा बुझेर त कतिले नबुझेर पनि विचार÷अभिव्यक्ति दिइरहेको पाइन्छ । आयोगका सदस्य तथा आन्तरिक राजस्व विभागका महानिर्देशक चूडामणि शर्मालाई अख्यितारले अनुसन्धान सुरु गरेपछि कर पछ्र्यौट आयोगको विषयले चर्चा पाएको हो । पछिल्लो समय यस्तो आयोगको औचित्यमाथि समेत प्रश्न उठाएको मैले पाएको छु । तर यस्तो आयोग नेपालमा मात्र होइन विश्वव्यापी रूपमा नै करमा विवाद भएपछि त्यसलाई पछ्र्यौट गर्नका लागि बनाउने प्रचलन देखिन्छ ।

करदाताले म यति रकम तिर्छु भनेर तिर्न आयो । तर कर अधिकृतले विभिन्न सूचनाका कारण वा उसको तथ्यांकका कारण वा कहिलेकाहीँ व्यक्तिगत रिसईबीका कारणले वा बढी व्यावहारिक भएर वा व्यावहारिक नभएर निर्धारण गरेको करमा करदाताले चित्त नबुझाएपछि यस्तो विवाद हुन्छ । जसका कारण उद्यमी वा व्यापारीले कर नतिरी बस्ने अवस्था सिर्जना हुन्छ । तर, ऊ नेपाली नागरिक हो कहीँ जान पनि सक्दैन । उसले कर पनि तिर्दैन । कर नतिरेपछि उसले आफ्नो आर्थिक गतिविधि अगाडि बढाउन सक्दैन । हुन त प्रत्येक नागरिकले राज्यलाई तिर्नुपर्ने राजस्व किन नतिर्ने भन्ने मनसाय लिएको हुन्छ । तर आफूले उचित नलागेको कर तिर्न पनि सक्दैन । यस्तो विवादित कुरालाई पछ्र्यौट गर्नका लागि कर पछ्र्यौट आयोग बन्छ । यस्तो आयोग नेपालमा मात्र होइन, विश्वव्यापी रूपमा विवादित करलाई निक्र्यौल गर्नका लागि बनाइन्छ । नेपालमा पनि २०३३ बाट यो आयोग गठन गर्ने ऐन बनेको छ । यो ऐन निकै बलियो छ । त्यही ऐनका आधारमा आयोग गठन हुन्छ । अध्यक्षसहित तीन सदस्यीय आयोग गठन गर्ने कुरा ऐनमा उल्लेख गरिएको भए पनि कस्तो व्यक्तिलाई आयोगमा राख्ने भन्ने कुरामा भने ऐन मौन रहेको छ । जसका कारण कहिलेकाहीँ न्यायिक मन नभएका व्यक्ति पनि चयन हुन सक्छन् ।

यसको अर्काे महŒवपूर्ण विशेषता के छ भने आयोगले कर निर्धारण, मूल्यांकन पुनर्मूल्यांकन गर्दा कर कार्यालयले जस्तो हिसाबकिताब हेरेर गर्नुपर्दैन । यसले करदातासँग सम्झौता गरेर कर फछ्र्याैट गराउन सक्छ । यो सम्झौता गरेर कर तिरेपछि कहीँ पुनरावेदन लाग्दैन । यो अधिकार आयोगलाई दिएको छ । कतिपयले नेपालमा मात्र यस्तो हो कि भन्ने सोचेको देखिन्छ, तर यो यहाँको मात्र होइन विश्वव्यापी ट्रेन हो ।

कतिपय व्यापारीले कर फछ्र्यौट आयोग कहिले निर्माण हुन्छ भनेर कुरी बस्छन् भन्ने पनि सुनिन्छ । यो कतिपय अवस्थामा हुन पनि सक्ला । अर्काे कुरा पत्रपत्रिकामा कर छुट र मिनाहको कुरा आइरहेको छ । यो त्यस्तो होइन । यो पुनर्मूल्यांकन गर्ने कुरा हो । कोही बाठा व्यापारीहरूले आयोग कुरेर बसेको पनि हुन सक्छ । तर आयोग कुरेर बस्दा त व्यापार व्यवसायमा असर पर्ने हुन्छ । त्यसैले हामीले सोचे जस्तो नहुन पनि सक्छ । अर्काे कुरा कर फछ्र्याैट आयोग कहिले आवश्यक हुन्छ भन्ने पनि हो । यो हरेक वर्ष बनाउने कुरा होइन । थाँती रहेका फाइलहरू धेरै भएपछि यसको आवश्यकता हुन्छ । तर केही देशमा स्थायी रूपमा नै कर फछ्र्यौट गठन आयोग भएको पनि पाइन्छ । जस्तै, भारतमा कर फछ्र्याैट आयोग स्थायी रूपमै रहेको छ ।

त्यसैगरी, कर शब्दको प्रयोग गर्दा पनि धेरै कुरा बुझ्नुपर्ने हुन्छ । आयकर, भ्याट वा अन्तःशुल्क सबैलाई कर भनिन्छ । के कस्तो करमा छुट दिइएको हो भन्ने विषयले पनि फरक पार्ने भएकाले यसलाई गहन रूपमा लिनुपर्छ । करसम्बन्धी यी विविध पक्षका बारेमा जानकार र त्यसैअनुसार निर्णय वा सम्झौता गर्न सक्ने न्यायिक मन भएका व्यक्तिलाई आयोगमा राख्ने प्रचलन छ ।

हाम्रो पालामा अध्यक्षचाहिँ न्याय सेवामा रहेका व्यक्तित्व, न्याय दिन सक्नेलाई राख्ने गरिन्थ्यो । अनुपराज शर्मा, पवन ओझा, जनार्जन लाल मल्लिक, पशुपति कोइरालाजस्ता व्यक्तित्वहरूले आयोगको अध्यक्षता गरेका थिए । न्याय सेवाका दिग्गज व्यक्तित्वहरूलाई आयोगको अध्यक्ष बनाउने चलन नेपालको सन्दर्भमा देखिन्छ । आयकरमा हिसाबकिताब हेर्नुपर्ने हुन्छ । त्यसका लागि च्यार्टड एकाउन्टेन वा लेखा जान्ने व्यक्तिलाई राखिन्छ । यस्तो आयोगले विवादित करदाताहरूको निवेदन माग गर्नुपर्छ । निवेदन आएपछि कार्यालय, विभागहरूबाट फाइल झिकाउने राय लिने काम पनि आयोगले नै गर्छ । यसको समन्वयका लागि आन्तरिक राजस्व विभागमा महानिर्देशकलाई आयोगको सदस्य बनाउने प्रचलन हो । आयोगको बनोटको विषयमा कतिपयलाई प्रस्ट ज्ञान नहुन सक्छ । तर २०७१ को आयोगमा दुईजना चार्टड एकाउन्टेन छन् । आन्तरिक राजस्व विभागको त हुने नै भयो । अध्यक्ष न्यायबाट आउनुपर्नेमा अन्य क्षेत्रबाट राखिएको छ । त्यो किन हो भन्ने बुझ्न सकिएको छैन ।

तर आयोगले उद्यमी, व्यापारीलाई विवादित करबाट निकासा दिएर उनीहरूको ऊर्जालाई विकासको गतिमा प्रयोग गर्न सहज बनाउँछ । व्यापारीले करको विवाद गरेर बस्यो भने त उद्यम गर्न पाउँदैन । उसँग ऊर्जा छ । तर, करको कारण खुम्चिएर बस्नु परेको छ भने करको विवाद सल्टाइदिएर उसको गतिविधि बढाउनका लागि पहल गरिदिनु नै आयोगको विशेषता हो । राज्यको चाहना त उसले आफ्नो आर्थिक गतिविधि अगाडि बढाओस्, आय बढाओस्, कर तिरोस् र राज्यलाई पनि राम्रो गरोस् भन्ने नै हो ।

अर्काे कुरा आयोग विवादलाई सल्टाएर इकोनोमीलाई सफा गर्न पनि बनेको हो । त्यो कसरी हुन्छ भने कर अधिकृतले कर निर्धारण गर्छ । तर उसले निर्धारण गरेको कर व्यापारीलाई चित्त बुझेन र तिर्न तयार भएन । बाँकी बक्यौता रहिरह्यो । महालेखाले हरेक वर्ष अडिट गर्दा यति असुल भएको छैन । बक्यौता बाँकी छ भनेर रिपोर्ट बनाउँछ । त्यसले गर्दा पनि हाम्रो इकोनोमी नराम्रो देखिन्छ । यो क्लियरिफिकेसनका लागि आयोग गठन गरेर विवादलाई सल्टाइन्छ । सजिलो अर्थमा भन्नुपर्दा विवादित कर राफसाफ गर्न यस्तो आयोग बन्छ । अर्काे कुरा यो आयोगले जथाभावी कर मिनाह गर्दै हिँड्ने होइन । विवादित करदाताहरूले आयोगमा आएर निवेदन नदिईकन, त्यो विषयमा आयोगमा छलफल नै हुँदैन । त्यो विवाद राजस्व न्यायाधीकरणमा छ भने त्यहाँ निवेदन दिएर उसले स्वीकृत दिएपछि मात्र आयोगमा आउन सक्छ । त्यसपछि सम्झौताका लागि त ऐनले नै आयोगलाई अधिकार दिएको छ । त्यसैअनुसार न्यायिक मन भएका व्यक्तिहरूले राज्यलाई समेत घाटा नपर्ने र करदातालाई पनि समस्या नपर्ने गरी सम्झौता गर्दछन् । त्यस सम्झौतामाथि पुनरावेदन लाग्दैन भनिएको हो । तर यहाँ अख्तियारले अनुसन्धान गरेको कुराको विषयमा भने फाइल नबुझीकन भन्न मिल्दैन । त्यहाँ अन्य कुरा पनि हुन सक्छ । अरू कारणले पनि अनुसन्धान गरेको हुन सक्छ । अर्काे कुरा अख्तियारलाई अनुसन्धान गर्नका लागि पनि नेपाल सरकारको स्वीकृति चाहिन्छ । सरकारले स्वीकृत नदिईकन अख्तियारले त्यसै अनुसन्धान त गरिरहेको छैन ।

कर छुट दिँदा अनियमितता भयो भन्ने कुरा आएको छ । त्यस विषयमा फाइल नहेरी हचुवामा भन्न सकिँदैन । कर भन्ने बित्तिकै आयकर हो कि भ्याट हो कि बुझ्नुपर्छ । भ्याट भनेको उपभोक्ता वा जनतासँग कर असुर गरेर राजस्वमा दाखिला गर्ने कर हो । जनताबाट असुल गर्ने र राजस्वमा दाखिला नगर्ने हो भने त्यो ठीक होइन । त्यो गलत कार्य हो । यस्तोमा कुनैले पनि छुट पाउनुहँुदैन भन्ने मेरो कुरा हो । भ्याट लिनुपर्नेमा भ्याट लिनुपर्दैन भनेर जनतासँग उठाएन तर कर कार्यालयले भ्याट लिनुपर्ने हो त्यसैले तिर्नुपर्छ भन्यो । तर उठाउँदै नउठाएको भ्याट त उसले तिर्दैन । यस्तो विवाद रहेछ भने सम्झौता गर्न सकिन्छ । त्यसैले अध्ययन नगरी को ठीक को बेठीक भन्न सकिँदैन ।

त्यसैले आयोगले मुख्यतया आयकरमा सम्झौता गरेर करलाई सुल्झाउने कुरा रहन्छ । तर भ्याटको सन्दर्भमा भने जनतासँग असुल गरिसकेको कुरा राजस्वमा दाखिला गर्नैपर्छ । यो दुइटा सन्दर्भलाई बुझ्नुपर्छ जस्तो लाग्छ । कतिपयले यो कुरा बुझेका छैनन् ।

अन्य निकायले झैं कर फछ्र्यौट आयोगले पनि संसद्ले दिएको अधिकार प्रयोग गर्ने हो । अब हतियार कसलाई दिने भन्ने मात्र हो । सही ठाउँमा दियो भने राम्रो काम गर्छ । गतल ठाउँमा दिइयो भने खराब नहोला भन्न सकिँदैन । ऐनले नै सम्झौता गर्न पाइने व्यवस्था गरेको छ । त्यसमा यति उति उल्लेख छैन । त्यसैले पनि यसमा न्यायिक मन भएका व्यक्ति चाहिन्छ भनिएको हो ।

यदि सम्झौता गर्न नदिने हो भने यो कर फछ्र्यौट आयोग ऐन नै खारेज गरिदिए हुन्छ । कर अधिकृतले नै गरेको ठीक छ भन्नका लागि यो आयोग चाहिँदैन । कर अधिकृतले पनि विभिन्न डरले थाहा हुँदाहुँदै छुट दिन नसक्ने अवस्था रहेपछि विवाद हुन सक्छ । यस्तोमा आयोगले काम गर्न सक्छ । कतिले आयकरको साँवामा आयोगले छुट दिन पाउँदैन भन्ने गरेका छन् । तर त्यस्तो होइन । कर नै मिनाह गर्न आयोग बनाएको हो । हर्जना र ब्याज दर सरकारले चाहेको खण्डमा नीतिगत निर्णय गर्न सक्छ । तर यी विवादित केसहरूमा मात्र लागू गर्ने गरी सम्झौता होस् भनेर बनाइएको हो । त्यसैले आयोगले कर एमाउन्टमा नै सम्झौता गर्न पाउँछ ।

आयोगलाई मात्र होइन, यस्ता अधिकार अन्य निकायमा पनि देख्न सकिन्छ । जस्तै महालेखा परीक्षकलाई सबै कागजात भए पनि औचित्य नलागेमा बेरुजी राख्न पाउने अधिकार दिइएको छ । पहिले पहिले अख्तियारलाई पनि अनुचित लागेमा कारबाही गर्न पाउने उल्लेख थियो । अहिले अनुचित भन्ने शब्द निकालिएको छ । त्यसैगरी मन्त्रिपरिषद्लाई पनि व्यापाक अधिकार दिइएको छ । तर यो प्रधानमन्त्रीमा भर पर्ने कुरा हो । अहिले कर फछ्र्यौट आयोग ऐन खारेज गर्नुपर्ने विषय पनि उठेको छ । तर आयोगको अहिले आवश्यकता छ । करको मर्म, कर किन लगाइन्छ, किन क्लियर हुनुपर्छ र विश्वव्यापी करको विषयमा के कस्तो प्रावधान छ भन्ने कुरा नबुझेकाहरूले उठाएको सवाल हो यो । एकथरी कर बुझेका भन्नेहरूले पनि आयकर ऐन २०५८ आएपछि यो ऐन चाहिँदैन भनिरहेका छन् । स्वयं कर निर्धारण, राजस्व न्यायाधीकरण भएपछि यसको औचित्य सकियो भन्ने तर्क गरिन्छ । २०३३ मा पनि यस्तै कुरा थियो ।

राजस्व न्यायाधीकरणबाट पनि चित्त नबुझेपछि कर फछ्र्यौट आयोगमा आउने भएकाले नै यस आयोगमा शीर्ष व्यक्तित्वको नेतृत्व चाहिन्छ भनिएको हो । त्यसलाई बुझ्नु आवश्यक छ । कतिपयले त दरबारका मान्छेको कर छुट गर्नका लागि आयोग गठन गर्न ऐन ल्याइयो भनेर पनि टिप्पणी गरे । यसलाई खारेज गर्नुपर्छ पनि भनिरहेका छन् । तर जहाँ पनि राजाको भूत देखेर हुँदैन । विश्वव्यापी ट्रेन हेर्नुपर्छ । राजा नभएका देशमा पनि त कर फछ्र्यौट आयोग छ । त्यहाँ पनि कर फछ्र्यौट आयोगले गरेको निर्णय अन्तिम हुन्छ । त्यसैले आयोगसम्बन्धी ऐनमा पनि संशोधन आवश्यकता छैन । तर संसद्ले नै ऐन अनावश्यक देख्छ भने छुट्टै कुरा हो । नभए ऐन आफैंमा खराब छैन । बुझाइमा मात्र कमजोरी देखिएको छ ।
-चण्डिप्रसाद श्रेष्ठ (पुर्व सचिव)

स्रोत: राजधानी दैनिक

Comments

Popular posts from this blog

English-Nepali ukhan (Proverbs)

A bad workman quarrels with his tools — nachna jandaina aagan tedo Black stone will never grow white — kaglai nuhaudaima bakulla hudaina A burnt child dreads the fire — agultale haneko kukur bujuli chamkada tarsanxa A figure among cyphers/A drop in the ocean — hattiko mukhma jira/latako deshma gado tanneri After death the doctor arrived — hagi sakyo dailo dekhyo A honey tongue, a heart of gull/A wolf sheep’s clothing — mukhma ram ram bagalima chhura A little knowledge is dangerous — apla vidhya khatarnak An empty vessel sound/dances much — namachhine ping ko saya jhaddka A rotten apple injures its companions — euta kuhiyeko aalule bora nai sakhap parxa As the king so are the subjects/as you sow, so you reap — jasto raja ustai praja/jasto ropyo ustai falxa A word to the wise is enough — murkhalai saya korra bujhne lai ek kura Barking dogs seldom bite — vukne kukurle tokdaina Beads along the neck and the devil in the heart — mukhma ram ram bagali ma chhura

नेपालको दौत्य सम्बन्ध कायम भएका मुलुकहरु (List of the countries with Diplomatic Relation with Nepal)

Full list 147 countries that have established bilateral relation with Nepal:  Correction:  <font color ="red">147. Djibouti 2017-July-14 </font color ="red"> 148. Antigua and Barbuda 2017-July-25  Collected by SilentCSanj

के हो सुनौला हजार दिन ?

कुपोषण हटाउने उद्देश्यले गर्भवती र दुई वर्षमुनिका बच्चाहरूलाई लक्षित गरी युएसएआइडीको लगानीमा ६ वर्षदेखि यो कार्यक्रम सञ्चालनमा छ । सुरुमा सेभ द चिल्ड्रेनअन्तर्गत सञ्चालनमा रहेको यो कार्यक्रम अहिले हेलेन केलर इन्टरनेसनलले सञ्चालन गरिरहेको छ । गर्भावस्थाको ९ महिना अर्थात् २ सय ७० दिन र बच्चा जन्मेको २ वर्ष अर्थात् ७ सय ३० दिनको अवधिलाई सुनौलो हजार दिन (आमा र बच्चाको गोल्डेन डे) भनिन्छ । युएसएआइडीले पहिलो कार्यक्रममा सेभ द चिल्ड्रेनमार्फत दोलखाको ग्रामीण विकास टुकी संघसँग समन्वय गरी सञ्चालन गरेको थियो भने अहिले स्थानीय संस्था टुकी संघ नै रहने गरी हेलेन केलर इन्टरनेसनलमार्फत दोलखामा सञ्चालन गरिरहेको छ । अन्य केही जिल्लामा भने विश्व बैंकको सहयोगमा स्थानीय विकास मन्त्रालयमार्फत पनि सञ्चालन भइरहेको छ ।